Friday, September 4, 2009

arwah Tok

aku ingat lagi tahun lepas masa ni aku tengah pooling kat SUK Negeri Sembilan sementara nak dapat penempatan tetap kan. masa ni arwah nenek aku atau aku biasa panggil Tok tengah sakit tenat. masa tu dia ada kat Hospital Ampang. masa arwah Tok sakit, dia seboleh-boleh tanak dok kat hospital. kalo kitorg bawak dia pegi hospital, mesti dia berkeras juga tanak pegi. dia cakap, dia tanak mati kat hospital. dia nak mati kat rumah dengan anak-anak and cucu-cucu ada kat sekeliling dia. kitorg pun memula takde la nak bawak dia pegi hospital. makcik aku hari-hari datang rumah dia kat wangsa maju bawak dia makanan, lap-lapkan badan dia sebab dia memang dah tak boleh bangun dari katil dah. tukarkan pampers dia semua la.

masa tu semua adik-beradik ayah aku bergilir-gilir jaga arwah Tok. maknanya tetiap malam ada jela orang yang akan standby kat rumah tu sebab sebelum ni arwak Tok dok dengan sorang maid je. masa dia dah sakit tenat tu maid pulak buat hal, nak balik kampung pe seme la. so sementara nak dapat replacement, dorang kena bergilir-gilir jaga sebab masing-masing ada tugasan kan. aku memang tak berkesempatan la nak tido umah n jaga arwah Tok sebab masa tu aku keje kat Astro. payah sket nak cuti atau tido sana. waktu keje pon tak menentu. jadi aku tak rasa la nak jaga dia masa dia tengah sakit tu.

ayah aku penah cite, masa giliran dia untuk jaga arwah Tok aku dengan adik aku yang bongsu, malam-malam arwah Tok aku mesti terjaga and mintak air. adik aku la yang akan layan dia and masa tu bila nak bagi dia air, kena suap guna sudu. setiap kali adik aku suap air sejuk, arwah Tok mesti cakap "sedapnya" macam budak-budak kecik. bila ayah cite camtu aku jadik sedih sangat-sangat sebab aku tak merasa nak layan dia macam tu. aku dapat la sekali tukar pampers dia tu pun sebab masa tu mak aku lambat sampai, dia tanak orang lain tukar kan sebab orang lain buat kasar-kasar so aku la yang tukarkan sebab dia dah sebut-sebut nama aku. tu jela sekali masa dia betul-betul sakit.

masa dia dah masuk hospital tu, dia memang dah tak boleh nak cakap. kita cakap dengan dia boleh, tapi dia tak leh balas cakap balik. kalo nak tau respon dia, kena pegang tangan dia and respon dari mata dia. so tiap kali pegi hospital melawat arwah Tok, aku mesti pegang tangan dia. and tiap kali pegang, dia mesti genggam kuat-kuat sampai tanak lepas. masa tu Tuhan je yang tau perasaan aku macam mana. sedih yang teramat. aku tak dapat nak bagi dia apa-apa dengan duit gaji aku keje kerajaan sebab belum sempat nak raya, dia dah pegi tinggalkan kitorang semua. dah la dia meninggal kat hospital yang masa tu memang takde orang yang standby tido dengan dia. sehari sebelum dia pegi, aku ada datang melawat dia. kaki and tangan dia bengkak sangat-sangat sebab kena cucuk sana-sini untuk masukkan ubat and air. masa tu aku urut-urut badan dia bia bengkak dia kurang sket. badan dia pun dah start reject segala ubat and air sebab nampak air and darah meleleh-leleh kat tepi jarum tu. sian sangat tengok keadaan arwak Tok masa tu.

yang buat kitorang ralat sangat-sangat sebab tak dapat bawak dia balik awal-awal so that dia boleh pegi dengan tenang kat rumah dia. memang tak sempat. pagi-pagi masa sahur, mak ayah aku terkocoh-kocoh pegi hospital sebab orang hospital telefon bitau yang arwah Tok dah takde. masa tu aku memang tak leh nak cakap apa dah. hanya mampu diam and siap-siapkan apa yang patut kat rumah. abang aku orang yang paling sedih sekali sebab dia orang yang terakhir jumpa arwah Tok kat hospital and dia juga orang yang pertama sampai kat hospital masa arwah Tok dah takde.

hari ni aku rasa syahdu semacam sebab bangun je tido sahur pagi tadi aku terus teringat kat arwah Tok. even sampai skang pon aku dok teringat kat dia sambil menangis.

*Al-Fatihah buat Arwah Siti Binti Jidin.
Semoga Arwah Ditempatkan Di sisi Orang-Orang Yang Beriman. Amin*

No comments: