Tuesday, August 9, 2011

menu di bulan ramadhan

baru lah aku tau perasaan mak aku dulu bila bulan puasa tiba. mesti dok pikir-pikir ape lah nak masak untuk sahur and berbuka. usually time bulan puasa, family aku akan praktik kan bila sahur baru makan nasik lauk and time berbuka kitorang makan yang goreng-goreng atau sup makan dengan roti je. nasib baiklah tekak ayah aku tu jenis yang tak kisah. makan ape je pun janji dapat makan. dia kate, boring jugak kalau tiap masa asyik makan nasik je kan.

skang ni aku pulak mengalami masalah yang sama. sampai siap tanya orang lagik ape menu berbuka diorang. bayangkan lah baru puasa ketiga hari tu aku dah tak tau nak masak ape untuk berbuka and sahur. cemane nak survive sampai 29 ramadhan? macam dulu puasa time bujang-bujang memang tak kisah makan ape pun. tetiap hari pegi bazar ramadhan beli makanan pun takpe. lagi pun mase tu makanan still murah-murah lagi and makan pun sorang. cukup dengan beli makanan yang heavy satu and kuih sejenis. kalau terasa macam nak makan banyak sket, baru lah beli makanan lebih sket sebab boleh simpan untuk sahur sekali. skang ni since dah duduk berdua, pegi bazar ramadhan memang menguji kesabaran betul. yelah, kami berdua memang makan banyak pastu harga makanan skang ni pun makin mahal. setakat beli ikan tenggiri 2 ekor yg kecik molek je dah 6 hengget. belum lagi beli murtabak 2 keping. kalau pegi bazar ramadhan tak habis dalam 30 hengget memang tak sah. terus aku dengan my man decide pegi bazar ramadhan seminggu sekali je. tu pun kalau dah tak tau sangat nak makan ape. \

tapi since dah kawin ni, boleh dikatakan tiap-tiap hari makan nasik, tak kira sahur atau berbuka. sampai naik muak pun ade jugak. sekali sekala jelah aku ade masak bihun goreng tu pun yang simple-simple je. bukannye ape, tak sampai hati tengok my man makan menu selain nasik. dia tu dah la memang jenis pemakan nasik, pastu keje plak berat-berat. kalau tak makan nasik, mane nak dapat tenaga nak buat keje berat-berat tu. lain la macam aku ni, keje duduk je kat opis. jalan-jalan pun kejap-kejap je dalam opis ni. tak makan nasik pun boleh tahan perut lagi. tapi since mengandung ni memang terpakse la makan nasik sesaje. kang aku tak makan nasik memang confirm esok tu tak boleh puasa. budak kecik ni manjang je mintak makan. ni pun berat ade turun sket dari last week. sian anak mummy tak cukup makan eh bulan puasa ni. sabo ye sayang.

so skang ni sesape yang baik hati tu, boleh laa kongsi sket menu berbuka korang mase bulan puasa ni. serious memang buntu je tiap kali dok pikir pasal makan. yang peliknya, hari-hari biase takde pulak pening nak pikir makan ape. ade je benda yang nak masak. time bulan puasa pulak yang jadi pening. kenapa ek?

1 comment:

FRSR said...

aku pn hari2 masak nasik.once kononnya nk mkn western endup xhabis.try buat spaghetti beef black pepper.boh daging bebanyak.tp black pepper jgn bebanyak nnt pijar.bila buat sndiri puas hati jgk