Thursday, August 11, 2011

standby mode

wahhh baru je few days ago dok sebok cite pasal menu ramadhan. kenkonon berangan this weekend nak buat mac & cheese sebab tibe-tibe teringin nak makan. siap dah amek resipi kat internet tu. sekali on tuesday evening before berbuka puasa, datang pulak gesaan yang tak berenti-renti selang 30 mins. ingat kan ade masalah usus masuk angin macam sebelum ni tapi gesaan tu keeps on coming every 30 mins and saket dia memang tak tertahan-tahan.

makanya, dengan paksaan my man, bergerak lah kami ke nilai, rumah mak aku untuk standby kat sana. ikutkan my man dia soh pegi hospital terus tapi aku insist nak balik rumah mak aku jugak. kitorang sampai rumah mak pun dah pukul 9 lebih nak dekat pukul 10 malam camtu. sian kat my man terpakse amek EL sebab takut ape-ape jadi kan malam tu. so bila dah sampai rumah mak, kitorang borak-borak kejap and gesaan tu dok datang balik. ayah aku pun cakap pegi jelah hospital untuk check. kalau just false alarm pun atleast dapat tau condition cemane kan. so bergeraklah kitorang ke hospital putrajaya nak dekat pukul 11 camtu. sampai kat hospital, settle register semua, nurse soh masuk dalam untuk buat check up sket. terbaringlah aku kat atas katil sambil nurse dok pasang alat ctg kat perut aku untuk monitor contraction. punyalah lama aku dok terbaring atas katil tu. dari pukul 11.30 sampai pukul 1 lebih baru settle. memang ade few contraction tapi tak berapa kerap. dokter pun check bukaan and dah 2cm terbuka so dokter nasihatkan untuk balik rumah dulu and if contraction datang makin kerap i.e 10 mins sekali atau ade turun tande macam darah atau pecah air, dia soh terus datang hospital. aku tau dah memang kena balik rumah balik malam tu sebab polisi hospital putrajaya memang kalau selagi tak buka 4cm memang diorang tak bagi warded sebab wad diorang sentiase penuh.

so kesimpulannya skang ni, aku dok kat rumah mak aku dengan keadaan boringnya tak tau nak buat ape sambil dok monitor contraction je dari semalam. so far takde tande-tande yang kritikal yang sampai kena pegi hospital tapi everytime budak kecik ni mengeras memang saket dia tak ingat punya tapi so far masih terkawal hehe sekian..

* harap-harap selesai lah semua ni dengan cepat. tak sabar dah ni! ;)




No comments: