Monday, June 20, 2011

2 months to go!

**permulaan entri yang agak sensitif bagi sesetengah orang, tapi aku tak kisah pun ;) **

according to my own calculations, there will be another 11 weeks and 6 days to go till my EDD or another 9 weeks and 5 days to go till my EDD (this one is according to the nurse laa). but fret not, mane-mane EDD pun yang penting selamat bersalin nanti hehe. kenapa sampai ade dua EDD eh? mesti orang lain pelik kan. selalu nya EDD ni satu je and kita akan ikut EDD yang nurse atau doktor bagi sebab kenkonon official la kan. the reason sebab ade dua adalah:

i. the first EDD tu aku rase betul sebab usually anak tu akan menjadi dalam rahim kita after we got married kan and calculation untuk the first EDD tu dikira seminggu selepas aku kawen.

ii. the second EDD tu nurse tu kira tanpa mengambil kira tarikh aku kawen walaupun everytime aku pegi check up aku akan stresskan pasal benda ni tapi diorang still juga nak stick to the same date. yelah kalau nak ikut kan calculation, akunye firstday period adalah pada 20/11/2010 and lastday nye is on  28/11/2010 (sebab mase tu ade mandi bunga bagai so memang aku ingat sesangat laa) so dah tentu-tentu mase aku kawen 4/12/2010 adalah waktu subur and mesti la if orang kate bunting pelamin pun kejadian budak tu jadik selepas 4/12/2010 kan. so the second EDD tu agak kurang logik sket bagi aku. mak aku pun rase macam tu gak heeeee

actually, kali ni bukan nak cite pasal EDD pe bagai semua. yang tadi tu just introduction je disamping untuk mengingatkan diri sendiri yang aku ni dah tak lame je lagi nak bersalin. fuhhh cemas pun ade jugak tapi lekleksapkoklu jela kan hehe orang kate kalau dah masuk 7 bulan ni, anytime je bleh bersalin. harap-harap tak terbersalin awal laa kan. walaupun banyakkkk advantage nye kalau bersalin awal ni. advantage nye, boleh la aku beraya sakan bulan 9 nanti kalau aku bersalin sekarang, then bulan 9 and 10 sangat ramai kenkawan aku buat majlis kawen so kalau dah bersalin awal, boleh la attend majlis dorang dengan baju and badan yang dah meletop-letop mase tu ;) tapi untuk bersalin awal ni, aku memang laa tersangat-sangat tak ready. tak tau la nape. berserah jelah kan.

kali ni nak update sket persiapan barang-barang untuk budak kecik ni. setakat ni takde la aku beria beli memacam. keinginan untuk membeli tu ade cuma tersekat atas sebab-sebab tertentu. oh fyi, jantina budak kecik ni pun aku tak tau lagi. nak pegi klinik scan pun malas. yang tiap-tiap bulan dok check up tu takde jumpa doktor pun, jumpa nurse je so dan tentu-tentu takde peluang nak scan walaupun 2D. insya Allah by this weekend, aku akan pegi klinik kat melaka nanti untuk scan 3D. berat budak kecik ni pun aku tak tau lagi yang aku tau makin hari, makin banyak dia mintak makan. lepas sejam mesti nak makan sampai berat badan aku pun dah cecah 67 kg! memang tak penah aku capai berat tu sebelum ni huhu okeh jom kite tengok list barang-barang yang aku ambik dari blog mane ntah (terlupe plak link dia, sori kak) as a guideline untuk aku.

My own checklist (update 27/6/2011):
Untuk Bayi - Pakaian

1. Baju:
Size new born 5 pasang - dah beli 3 pasang tapi campur-campur dengan new born & 6-12 mnths nye. yelah tatau kang tetibe anak saiz beso plak kan ;)
saiz 6-12 bulan 5-7 pasang (beli yang besar lebih, tahan sampai besar sikit) - haruslah tak beli lagi kan
2. Stokin/sarung tangan dan kaki: 5-7 pasang - yang ni so far, ade few. tak kira pulak ade berapa pasang. rase cukup la tu kot
3. Sapu tangan: 5 helai - yang ni dah ade
4. Tuala mandi: 2 helai - belum beli lagi
5. Lampin kain: 1 dozen, multipurpose. - selesai sudah
6. Kain bedung: 3 helai -  selesai sudah
7. Selimut - still in progress
8. Topi yang sesuai - dah beli dua mase balik jb aritu. cukup la kan
9. Barut bayi / binder: 10 helai - settle, tak ingat berapa helai je. tinggal nak beli kain cotton yang lembut and sejuk sebab mak dah volunteer nak tolong buatkan hehe


Dandanan dan Ubatan
1. Minyak telon, minyak yuyi - tak sempat nak beli lagi (project bulan ni)
2. Minyak bayi - settle
3. Syampu, sabun - settle sudah
4. Ketip kuku (nail clipper) dan setnya dengan gunting kecik - tengah survey-survey
5. Pembersih hidung - not yet (project bulan ni)
6. Krim lampin a.k.a nappy rash- selesai sudah
7. Lampin pakai buang saiz newborn - dapat free mase beli lampin sekali, tapi akan ditambah koleksi bulan depan
8. Sikat lembut - not yet (project bulan ni)
9. Kapas muka / cotton ball - settle

Feeding
1. Botol susu - settle
2. puting getah untuk newborn (tengok saiz) - settle
3. Pembersih botol susu -  settle


Peralatan
1. Besen mandi beserta getah alasnya kalau tiada - nak beli mase dah masuk 8 months nanti
2. Stroller - tengah pantang nanti baru beli. dah selamat survey and sudah decide nak beli yang mana ;)
3. Katil bayi - tengah pantang nanti baru beli. dah selamat survey and sudah decide nak beli yang mana ;)
4. Kelambu payung - tengah pantang nanti baru beli. dah selamat survey and sudah decide nak beli yang mana ;)
5. Bakul atau beg untuk simpan barang2 baby - nak beli mase dah masuk 8 months nanti
6. Lapik plastik untuk salin lampin bayi. - nak beli mase dah masuk 8 months nanti
7. Tilam bayi - settle
8. Bantal dan bantal peluk - settle
9. Travelling bag untuk baby - not yet
10. Termos kecik (untuk travelling) - not yet


Untuk Ibu
1. Breastpump - still lagi berkira-kira
2. Barut - mak tolong settle kan. tenkiu mak ;)
3. Batu sungai jika ingin bertungku - tungku moden tu mak dah belikan ;)
4. Stokin tebal - not yet (project bulan ni)
5. Rempah2 untuk ibu dalam pantang utk letak dalam makanan seperti halia, lada hitam, kunyit, bawang putih - dah booking bulan 4 hari tu ;)
6. Nursing bra/Maternity pad - not yet
7. Jamu/Set Bersalin - not yet decide nak beli yang mane satu. set Amway tu macam ok je


Apa ada dalam Beg Bersalin?
Untuk Baby
1. diapers NB 10 kpg - checked
2. baju 2-3 pasang, seluar tak pakai sbb ada bedung - checked
3. lampin - checked
4. kain sapu tangan - checked

Untuk Ibu
1. kain batik/skirt labuh - checked
2. stokin - coming soon
3. tudung yg selesa bg yg bertudung - checked
4. bahan dandanan dan mandian - checked
5. tuala mandi - checked
6. tuala kecik - checked
7. t-shirt yg agak besar untuk BF - checked
8. panties byk2 - checked
9. pad sebungkus dua - coming soon
10. baju utk pakai balik - checked
11. selipar / sandal - checked

 
rasenye tu jela kot. tengok pada list tu, macam banyak lagi benda yang belum beli. takpe, still got time kan ;)

No comments: