Monday, August 29, 2011

selamat hari raya aidilfitri?

wahh esok dah raye dah. aku ni tak gak bersalin lagik. budak kecik ni seronok sangat kot dok dalam perut aku ni haa. nak tunggu rase lauk pauk raye ye sayang? hari ni last check up untuk my first pregnancy. if within this week tak bersalin lagik, maka aku kena 'serah diri' kat hospital putrajaya 4 september ni. surat referral dari dokter pun dah dapat tadi. fuhh biarlah sakit natural jangan sakit kena gesa. Amin.

tadi mase pergi check up untuk yang terakhir, buat pertama kali ade kandungan gula dalam air kencing aku! sangat terkejut tengok nurse tenyeh kat buku kaler pink yang dah naik lunyai tu dengan pen merah kat bawah kolum gula dengan tulisan 'GREEN'. haiyaa ni mesti penangan minum slurpee semalam kot. kalau minum slurpee yang kaler biru tu memang ade manis sket laa. then hb bertambah low plak. 8.9hb. memang sepanjang check up untuk merandung ni hb memang sentiase bawah 11 sbb aku ni ade minor thalassemia trait. so tak heran la if telan bape banyak ubat iberet folic ka, iron ka, darah memang cair gak. tapi last check up ni memang kritikal sket. aku pun terkejut bile nurse tu cakap darah cair sampai cmtu sekali. tertekan pun ade gak. dah nak dekat bersalin ni makin kritikal pulak kecairan darah. dahlah aku ni dah overdue. patut bersalin sabtu aritu tapi tak jugak keluar tanda. takpelah yang penting budak kecik ni sihat and aktif.

kalau dah overdue, dah tentu-tentu check up kena refer kat dokter. nasib baiklah sampai kat klinik awal and orang tak ramai. maklumlah semua dah cuti kan. dah jumpe dokter, dokter soh amek darah pulak sebab nak confirm kan pasal hb aku tu. banyakkkk pulak tu kena ambik. risau pengsan je (padahal takut jarum haha!) dah settle ambik darah, dokter nak scan tengok kuantiti air ketuban aku cukup ke tak. kalau tak cukup (maknenye ade leaking) confirm-confirm aku kena masuk wad hari ni gak. waaaa tanak lah masuk wad. bagi la chance raye sehari dua kan hehe dah scan, nasib baik laa semuanya cukup. budak kecik ni pun sehat, jantung ok, air ketuban cukup. so dokter cakap tunggu jela kalau datang tanda atau saket. tapi still kena monitor gerak budak kecik ni. so far dia takde ape. menjadi-jadi aktif ade lah. then dokter cakap nak keluarkan satu surat referral kat hospital kalau aku still belum bersalin lagi dalam minggu ni. aku bajet next monday baru bleh check in kat hospital tu, sekali dokter cakap by 4 september kena check in hospital dah kalau tak bersalin lagi. aku macam omaiiigahh! cepat nye. (eleh, ntah-ntah merdeka nanti dah warded, budak kecik ni nak jadik anak merdeka kot gamaknye) takpelah atleast aku ade surat dokter. chances untuk bersalin kat hospital putrajaya tu tinggi hehe maklumlah bulan-bulan puase ni wad kat hospital putrajaya manjang penuh je.

so dikesempatan ni, aku nak mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin kalau ade terkasar bahasa, terlebih makan and minum, terlebih mengate, mengutuk depan-depan atau belakang-belakang ke, tersaket kan hati ke, termakan hati ke, atau bermacam-macam 'ter' lagik lah. semoga raya kali ni lebih meriah dari sebelum-sebelum nya. nanti jemput datang rumah ye melawat aku yang tengah berpantang hehe ;)

No comments: